2 Nisan 2008 Çarşamba

sana ancak bir insan kiyardi!


Kanada’da fok avi yeni baslamadi aslinda. Av sezonunun en yogun donemine girildigi icin fok avina ve Kanada’ya dair haberler yogunluk kazandi.

Kanada’nin yanisira fok avinin yapildigi diger ulkeler Norvec, Gronland, Rusya ve Namibya. Konunun ilgi odagi yalnizca Kanada oldu cunku sayi itibariyla katliamin cok buyuk bir kismi burada gerceklesiyor.

Bu ava neden karsi olundugu ortada, insanin bakmaya bile dayanamadigi goruntuler… Ben neden karsi olunmadigini merak ettim. Okudugum nedenlerden bazilari sunlar. Kod baligi ile beslenen foklarin, kod baligi sayisinin azalmasina neden oldugu, bu nedenle foklarin sayisinin uygun bir seviyede tutulmasi gerektigi iddia ediliyor. Ancak Greenpeace, kod baligi sayisi ve fok iliskisinin yalan oldugunu savunuyor. Bir diger neden, fok avinin, eskimolar icin onemli bir yasam kaynagi ve geliri olmasi. Diyelim dogru, o zaman bu is sadece Eskimolar’a birakilsin. Zaten toplam avin sadece %3’u eskimolar tarafindan gerceklestiriliyormus. Katliama bir diger neden ise, ozellikle Avrupa moda evlerinden fok postuna yuksek oranda talep olmasi. Oldurulen foklarin sayisinda son 10 yilda bu nedenle artis gorulmus.

Sorun sadece avlanma degil, avlanma sekli de. Hic bir neden, bu avlanmanin neden boyle vahsice yapilmasi gerektigini aciklayamiyor. Fok, ‘hakapik’ denen cekice benzer av aleti ile basina defalarca vurularak olduruluyor. Av sirasinda tufek tercih edilmiyor cunku kurk zarar gorurse bir kiymeti kalmiyormus. Norvec ve Gronland yasalari fokun tufekle oldurulmesini zorunlu kiliyor. Ancak asil katliamin yapildigi Kanada’da foklar baslarina vurularak olduruluyor.

Kanada, gecen senelerde buyuk yanki uyandiran kanli goruntulere medya yasagi getirmis. Vahset iceren goruntulerin halkin sagligini bozabileceginden mi yoksa bu rezillik cok fazla ortaliklarda gorunmesin diye mi bilemedim.

Kanada ve avin yapildigi diger ulkeler, her yil kota belirliyorlar, bu sene bu kadar fok oldurulebilir diye. Bu kotalara sadik kalindigi muddetce fok neslinin tehlikeye girmeyecegini dusunuyorlar.

Ben okuduklarimdan pek coguna inanmiyorum. Hatta rakamlara hic inanmiyorum. Niye inanayim ki kac hayvanin katledildiginin cetelesinin duzgun bir sekilde tutulduguna?

Bir hayvani bu sekilde katletmeyi kabul edilebilir goren bir zihniyete, niye-nasil inanayim?

Bir seyler yapmak isterseniz, buradan, bu avi protesto amaciyla tum Kanada deniz urunlerini boykot ettiginizi bildirebilirsiniz.

9 yorum:

şule dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
şule dedi ki...

ben bu vahseti anlayamiyorum. evine post sermek istemeyi anlamadigim gibi bu postta tufek deligi bile gormek istemeyen detayci ama kalpsiz insanlari da anlamiyorum. ben zaten insan neslini cogu zaman anlayamiyorum...

Unknown dedi ki...

tamam, protestomu gönderdim ama sanki Amerika merkezli bir protesto aktivitesi gibi. Amerika'dan seni okuyanlarin katilimi belki daha basarili sayilabilir cünkü bana sistem israrla hangi eyalette oldugumu sordu!! O olmadan sayilmadigi icin, ben de ilk gözüme iliseni tikladim ki Florida'ydi ;)) Bilincalti bir günes, deniz özlemi de bu secimde etkili olabilir, tartisilir!!!

Nasil bir talep mantigi oldugunu cözemiyorum kürk sektörünün. Tedirgin eder beni kürk. Kim bebek fok kürkünü gögsünü gere gere üzerine gecirip de sokaklarda dolasir?? ya da dolasabilir? Bu kadar vurdumduymaz olunabilir mi, bütün dünya konuyu elestirirken?

Bir kizla tanismistim uzunca süre evvel, esiydi tanidigim aslinda. Cok parlak bir tip sayilmazdi. Kendi halinde bir tip ama kocasina karsi cadi mi cadi ve tek olayi "isterim de isterim". Ve bu kisinin bir dönemki tutturdugu konu "tavsan kürk"tü. Gözlerim faltasina dönmüstü ilk duydugumda cünkü yasadiklari sehirde kürkün giyilebilecegini sanmiyorum bile. Anlatamam ne büyük olay olmustu bu tavsan kürkü!!

Niye ister ki insan tavsan kürk, habitatinin kosullarina uymadigi halde?? Neden foklar? Timsah derisinden cantalar? Yilandan kemerler!! Hala bulamiyorum yanitlari...

yaban dedi ki...

Bir zamanlar tur kayaklarinin alti fok derisinden yapiliyormus, ama sanirim ona da bir care buldular ve artik yapaylarini uretiyorlar. balina avina da, fok avina da, avciliga tumden karsiyim, hele av sporu, demiyorlar mi, bence dupeduz kan sporu.. boykotlara inanmiyorum ve muhatabin da bunu ciddiye aldigini sanmiyorum, daha etkili cozumler de uretilemiyor, cunku devletler ve buyuk cikar gruplari var degil mi???

Esra dedi ki...

Yazinin basini okurken "bir de nasil oldurulduklerini gorsen aglarsin" diye dusunuyordum ki baktim sen de yazmissin. Bembeyaz karlar icinde bembeyaz hayvanlar sopalarla karlar kirmiziya donene, hayvancagiz son nefesini verene kadar dovuluyor. Inanilmaz bir manzara.
Boga guresleri, balina avi, kopekbaligi katliamini vs'yi anlayamadigim gibi bunu da anlayamiyorum. Dunyanin neden gercek manada ses cikarmadigini da anlamiyorum. Ayni seyin bizim ulkemizde oldugunu dusunebiliyor musun? Dunya ayaga kalkardi...

müzi dedi ki...

Sule,
ben de anlamiyorum. hani bir yanim o insanlari anlamak da istemiyor gerci.

Ayca,
olsun, florida pek de fena bir yer degil :)
katiliyorum sana. degil kurk, gercek deri de kullanamam ben. kucukken cok ters gelirdi bana insanlarin bir hayvan derisini ustlerine gecirmeleri. o duygu kaldi benimle, hala gercek deriden yapilmis seylere el surmekten hoslanmam.
ornek verdigin kisi ise, tavsan kurkunu sirf simarikligindan istemis gibi geldi bana, ki pek cok kisinin nedeni bu diye dusunuyorum. onu giyince statu atladigini dusunuyor ya insanlar.

Yaban,
av sporu gercekten cok sacma geliyor kulaga. kimi kandiriyorlarsa iste. boykotlara gelince.. ise yariyorlar mi ben de bilemiyorum. elbette bambaska cikar gruplari, cok daha guclu oyuncular var arada. ama ben bu boykotlarin en azindan insanlarin rahatsizligini bildirmeleri acisindan yararlari oldugunu dusunuyorum. yani evet belki bir ise yaramayacak ama amac en azindan bir rahatsizlik yaratmak, umursayan kisilerin oldugunu gostermek, bunu yaptiklari icin dunyanin kanada hakkinda olumsuz seyler dusundugunu bildirmek. e yine cok da onemsiz seyler degil bunlar, di mi?

Esra,
isin en inanilmaz kismi bu zaten. hadi av fikrine bir sekil alistirilmisiz, hayvanlarin insanlar icin oldurulmesi fikri hep var olmus. ama bu sekilde oldurmek de neyin nesi? canavarliktan baska bir sey degil.
soyledigin seyi ise dusunmemek imkansiz, turkiye'de olsa neler olurdu. ama orada oluyor ve pek bir sey oldugu yok.

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

İki gün önce bir gazetede bu konuyla ilgili haber görmüştüm: Fok avlayan bir tekne alabora olmuş, avcılar ölmüş. "Fokların ahı tuttu" demişler.
Şu insanoğlu, yeryüzüne zarar versin diye var, diye düşünüyorum.:(
Haberin tamamı şurada:
http://www.hurriyet.com.tr/dunya/8580443.asp

Adsız dedi ki...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Tênis e Sapato, I hope you enjoy. The address is http://tenis-e-sapato.blogspot.com. A hug.

müzi dedi ki...

ekmekcikiz,
bence de yeryuzuyle uyum icinde yasamayi bilmiyor insanoglu. yasami 'guzellestirmek' adina, zevkimiz adina yaptigimiz pek cok sey dunyaya ve diger canlilara zarar veriyor. bu yeryuzunun tek hakimi saniyoruz kendimizi, onu diger canlilarla paylastigimizi unutarak.
tesekkurler haber linki icin. yine de uzuluyor insan, ne de olsa bu olen insanlar bu olayin yalnizca figuranlari, asil buyuk oyuncular geride durup katliam kararlarinin alinmasina karar verenler ve de bu katliamin devamina katkida bulunan 'musteriler'.